سئو چیست؟ یکی از رایج ترین سوال هایی که بعد از شنیدن نام سئو با آن برخورد میکنید همین سوال است، و کنجکاو شده اید که بنداید معنی سئو چیست و سئو چه کاربردی دارد. در ادامه مجموعه آموزش رایگان سئو از وبسایت ره نگاشت به پاسخ دادن به سوالهای شما میپردازیم و شما را با کاربردهای سئو آشنا میکنیم، پس تا آخر این مقاله جذاب با ما باشید….❤
آنچه در این مقاله میخوانید
سئو چیست؟
سئو (SEO) مخفف عبارت انگلیسی search engine optimization است که ترجمه آن میشود بهینه سازی سایت برای موتور جستجو، اما این تعریف کمی خشک و شاید کمی نامفهوم باشد، اما تعریف دیگری از سئو میشود: مجموعه ای از عملیاتها و فعالیتها که بر روی وب سایت ها انجام میشود تا آن وبسایت و صفحاتش را به لینک های برتر جستجوی گوگل برسانیم.
اهمیت سئو در دنیای وب
تقریبا دیگر همه کسب و کار ها چه آن هایی که به صورت سنتی کار میکنند و چه آن هایی که در اینستاگرام و تلگرام فعالیت میکنند، یک سایت دارند یا میخواهند سایت بسازند. اما ایا فقط ساخت سایت و در انتظار مشتری بودن تنها راه است؟ خیر چون به هیچ وجه نمیتوانید بنشینید و در انتظار آمدن مشتری باشید و باید بر روی سایتتان عملیات سئو انجام دهید تا بتوانید مشتری و کاربر به سمت سایتتان بفرستید و در نهایت بتوانید کسب درآمد کنید.
اهمیت سئو آنجایی نمایان میشود که یک سایت با انجام عملیات های سئو فروش روزانه میلیاردی را تجربه میکند مثل دیجی کالا و یک سایت عدد صفر ماه ها و سال ها جلوی لیست فروشش است. البته همه فروش های ملیاردی مخوصص دیجی کالا نیست سایت هایی که در حوزه فروش بلیط هواپیما و قطار و… فعالیت میکنند نیز این اعداد را دارند، برای مثال سایتی مثل علی بابا در بازه های زمانی تعطلیات عید چند ده میلیارد فروش میکنند که واقعا عدد خیلی خیلی زیادی است که البته ممکن است باور نکنید که چنین عدد هایی در فضای اینترنت دست به دست میشود.
بگذارید با یک مثال به شما اهمیت سئو سایت را نشان دهم، فرض کنید که شما یک سایت فروش لپ تاپ دارید که تخصصی فقط روی فروش لپ تاپ کار میکنید، این حوزه یعنی خرید لپ تاپ در گوگل ماهیانه ۱۲ هزار بار توسط کاربر ها سرج میشود، یعنی تقریبا ماهی ۱۲ هزار کاربر یا در حالت بد بینانه ۸ تا ۱۰ کاربر در ماه به دنبال سایتی هستند که لپ تاپ بخرند، خوب شما اگر سایتی داشته باشید که سئو را روی سایتتان انجام داده باشید و به رتبه اول تا سوم کلمه خرید لپ تاپ رسیده باشید، در کمترین حالت حداقل ۵ هزار کاربر به سمت سایت شما میآید، خوب باز هم بد ترین حالت را در نظر بگیریم و بگوییم که حداقل ۱ هزار نفر از این کاربر ها را تبدیل به مشتری کنیم و یک محصول با سود ۱۰ میلیون تومانی را داشته باشید سر جمع بدون حساب لوازم جانبی و این چیز ها شما ۱۰ میلیارد سود خالص فقط از فروش یک لپ تاپ دارید، مغزتان سوت کشید نه؟؟؟
در ضمن سئو فقط مخصوص سایت های فروشگاهی نیست و شما میتوانید از سایت های آموزشی و خدماتی و بلاگ هم کسب درآمد کنید.
خوب حالا که با اهمیت سئو آشنا شدید برویم و در ادامه مقاله سئو چیست، با اهداف سئو سایت آشنا بشویم.
هدف از سئو سایت چیست؟
در حقیقت هدف های سئو سایت از نظر هر فردی متفاوت است و هر کسی یک هدف مشخص را برای سئو سایت خود دارد برای مثال یک نفر فقط افزایش ورودی سایت برایش مهم است و یک نفر دیگر به افزایش درآمد و حتی کسب درآمد است، اما در کل اهداف سئو سایت به موارد زیر تقسیم میشود.
افزایش ترافیک
بعضی از سایت ها مثل سایت های خبری و بلاگ مثل ویرگول و سایت های از این دست چون محصولی برای فروش ندارند هدف سئو را بر روی افرایش ورودی میگذارند تا بتوانند هرچه بیشتر کاربر را به سمت سایت خود جذب کنند و بعد بتوانند از این ورودی های زیاد به صورت گذاشتن تبلیغ سایت ها و محصولات دیگران کسب درآمد کنند.
البته این افزایش ترافیک فقط مخصوص این سری سایت ها نیست و سایت های فروشگاهی و آموزشی و خدماتی نیز میتوانند برای بازدید بیشتر مقالاتشان و جذب مشتری و کاربر نیز بر روی افزایش ترافیک کار کنند.
کسب درآمد
تقریبا هدف همه سایت ها کسب درآمد است و خوب چاره ای هم غیر از سئو وجود ندارد تا بتوانید از سایتتان درامد کسب کنید. تقریباهر سایتی با هر موضوعی میتواند از گوگل به کسب درآمد بپردازد و هیچ محدودیتی از این بابت وجود ندارد و شما در هر حوزه ای باشید میتوانید در فضای اینترنت کسب درآمد کنید.
افزایش درآمد
خوب حالا بعد از کسب درآمد نوبت این است که درآمد تان را افرایش دهید و باز چه راهی بهتر از سئو. با سئو میتوانید کلمه های بیشتری از سایت تان را به رتبه های برتر گوگل برسانید و از آن ها درآمد داشته باشید . این اتش افزایش درآمد بعد از اینکه اولین تارگت های مالی تان را زدید بیشتر میشود و تا حدی بالا میرود که فکرش را هم نمیتوانید بکنید و هر روز دنیال این هستید که سر ماه فروش تان را چندین برابر کنید و این کار بهترین کار دنیاست.
برندینگ
یکی از اهداف خیلی مهم سئو برندینگ است، وقتی که شما در رتبه های اول گوگل جا خوش کنید افراد زیادی سایت شما را میشناسند و این مورد باعث میشود که شما در بین کاربران یک برند و یک سایت مرجع شوید و این باز هم روی افزایش فروش شما تاثیر فوق العاده ای میگذارد.
تاریخچه سئو
در ادامه مبحث سئو چیست میرسیم به تاریخچه سئو و اینکه چه اتفاقی افتاد که سئو به شکل امروزی دنبال میشود و ما از آن استفاده میکنیم.
تاریخچه سئو طبق گفته منابع به سال ۱۹۹۰ یعنی در حدود ۳۳ پیش بر میگردد. در آن زمان موتور جستجو یاهو و امثال آن توانسته بودند که جای خودشان را در میان مردم پیدا کنند و مردم فهمیده بودند که برای دسترسی به چیز هایی که میخواهند فقط کافیست که در اینترنت سرچ کنند.
در آن زمان چیزی به اسم سئو به شکل امروزی وجود نداشت و افراد صرفا با انجام دادن یکسری کار مشخص میتوانستند به رتبه های بالای آن موتور جستجو برسند، برای مثال استفاده زیاد از کلمه کلیدی باعث میشد که موتور جستجو اعتبار بیشتری به شما بدهد و در کل محتوای موتور جستجو پسند مهم تر از محتوای کاربر پسند بود.
کمی بعد موتور جستجو گوگل با هوش بالاتر شروع به کار کرد این موتور جستجو با رفع مشکلاتی که یاهو و امثال یاهو داشتند توانست خیلی زود در میان کاربر ها جا بگیرد، اما مهم ترین مسئه در این زمان تغییر شکل سئو بود افراد دیگر از روش های قبلی استفاده نمیکردند و روش های سئو تغییر پیدا کرده بود.
در طی زمان تا الان سئو در حال به تکامل رسیدن است و این تکامل تا وقتی که موتور های جستجو وجود دارند بیشتر میشود، برای مثال قبلا محتوای موتور جستجو پسند روی بورس بود اما الان محتوای کاربر پسند راه چاره برای جلب نظر موتور جستجو است.
انواع سئو وبسایت
ما در کل سه نوع سئو داریم، سئو کلاه سفید و کلاه سیاه و کلاه خاکستری. افراد بسته به هدفی که دارند میتوانند هر کدام از این روش ها را انتخاب کند و به سئو کردن سایت خودشان بپردازند.
سئو کلاه سفید چیست؟
بهترین و بی خطر ترین و عالی ترین نوع سئو، سئو کلاه سفید است. شما در این نوع از سئو کاملا طبق قوانین گوگل رفتار میکنید و از کار هایی که باعث میشود گوگل از دست شما عصبانی شود جلوگیری میکنیم.
از کار هایی که در این نوع سئو انجام میدهیم: تولید محتوای با کیفیت و محتوای کاربر پسند، سرعت خوب سایت، لینک سازی طبیعی و در کل کار بر روی سئو داخلی و تکنیکال است.
اما مشکلی که سئو کلاه سفید دارد دیر نتیجه دادن آن است، یعنی شما باید زمان و تایم زیادی را بگذارید تا بتوانید صرفا فقط با انجام کار هایی که مد نظر گوگل و قوانین آن است به رتبه های برتر و اول گوگل برسید.
سئو کلاه سیاه چیست؟
خطر ناک ترین و بد ترین نوع سئو همین سئو کلاه سیاه است. در این نوع سئو کاملا خلاف قوانین گوگل عمل میشود و به نوعی گوگل دور زده میشود، این دور زدن عواقب سختی را در پی دارد و اگر گوگل متوجه این نکته بشود که شما از سئو کلاه سیاه در سایتتان استفاده کرده اید سایت شما را از نتایج خودش پاک میکند و دیگر اجازه نمیدهد که از دامنه شما کلمه ای رشد کند.
در این نوع سئو افراد با استفاده از کار هایی مثل لینک سازی های اسپم و مشکوک و غیر طبیعی، استفاده بیش از اندازه از کلمه کلیدی و استفاده از PBN و کامنت اسپم و کلی کار دیگر استفاده میکنند .
سرعت نتیجه گرفتن در این نوع سئو خیلی بالاست و شما در عرض یکی دو ماه کلمه هایتان میتواند رتبه های خیلی خوبی را در گوگل بگیرد، اما این تنها بخشی از ماجراست و اگر گوگل بویی ببرد که شما از کلاه سیاه استفاده کرده اید سایت شما را نابود میکند. در این نوع سئو باید استراتژی های دقیق و منظمی نوشته شود تا خدایی نکرده دچار مشکل نشوید
سئو کلاه خاکستری چیست؟
در این نوع سئو ما به صورت ترکیبی هم کاملا از سئو کلاه سفید استفاده میکنیم هم مقداری از سئو کلاه سیاه یعنی تا حدی که گوگل به ما مشکوک نشود. در این نوع سئو ما تلاش میکنیم که هم امنیت کلاه سفید را داشته باشیم و هم نتیجه سریع کلاه سیاه را.
اما باید در این نوع سئو دقت داشته باشید که با انجام برخی مراحل سئو کلاه سیاه گوگل به شما مشکوک نشود و دچار خشم آن نشوید.
در این دوره درمورد سئو چیست و انواع سئو و سئو چه کاربردی دارد صحبت کردیم و به شما عزیزان توضیح دادیم. اگر هر کجای این مقاله دچار مشکل شدید حتما از طریق کامنت ها با ما در میان بگذراید تا در سریع ترین زمان به آن پاسخ دهیم. درضمن اگر به یادگیری سئو علاقه مندید دوره آموزش سئو از صفر تا صد ما را حتما مشاهده کنید